Abbenbroek, 18 december 2019

Met de start van het nieuwe schooljaar is op Voorne-Putten een groep zij-instromers begonnen met de opleiding tot meester of juf. Wat beweegt hen om over te stappen naar het onderwijs? Wat maakt juf of meester zijn zo bijzonder? Aankomend juf Ilona Doesburg Smits is een van die zij-instromers vanuit de VPR Pool, de talentenpool voor aankomende leerkrachten op het eiland Voorne-Putten, Rozenburg en Maassluis, die zich laat omscholen.

Van kantoor naar de klas
‘Na een rechtenstudie heb ik 15 jaar lang als senior broker bij een beursmakelaar gewerkt. Ik heb een leuke tijd gehad en veel geleerd, maar de laatste jaren ging ik met steeds minder plezier naar mijn werk.’ Sinds september volgt Doesburg bij Hogeschool Inholland de verkorte opleiding van twee jaar tot basisschooldocent. Op de Hendrik Boogaard school in Hellevoetsluis staat zij twee dagen per week voor groep 3 en een dag gaat zij naar school.

‘Ik heb mijn hart gevolgd en ben heel blij dat ik deze stap genomen heb. Geen files meer, de schoolvakanties vrij wat met opgroeiende kinderen heel prettig is en toch wel de belangrijkste reden voor mij is het werken met jonge kinderen en het sociale karakter van dit werk. Kinderen zijn zo puur, daar word ik heel blij van, en de omgang met mijn collega’s is warm en voelt heel prettig.’

Durven, doen en er gewoon staan
De mensen die meester of juf willen worden, moeten een pittige screening ondergaan. Het beeld dat iedereen zomaar aan de slag kan in het onderwijs, klopt niet. Je moet minimaal een HBO- of WO-opleiding hebben. De toelatingsprocedure is niet gemakkelijk en dat is niet voor niets, want de rest van de opleiding en het werk zijn dat ook zeker niet. Je moet aantonen dat je bepaalde vaardigheden in huis hebt. Het traject begint daarom met een ‘geschiktheidsonderzoek’.

’Na mijn aanmelding startte de gesprekken, assessments en een pittige screening. Belangrijk, omdat deze opleiding in twee jaar volbrengen pittig is. Er komt veel op je af: structuur en regels, orde houden, inhoud van de lessen tot het voorbereiden van de volgende dag en daarnaast naar school en studeren. Maar ik doe het gewoon en heb er nog geen dag spijt van’, vertelt Doesburg lachend.

Begeleiding van zij-instromer is nodig
De werkdruk in het onderwijs is al hoog en dan moet een leerkracht ook nog een zij-instromer begeleiden en ondersteunen. Dit realiseert Ilona zich maar al te goed. ‘Het kost mijn praktijkbegeleider veel tijd en energie, maar ze doet het heel goed en staat positief in dit traject. Ik heb meer levenservaring dan iemand die net start met werken en ik weet hoe ik moet omgaan met een groep en durf leiding te nemen. Als zij-instromer ben je meer volwassen en leergierig, anders start je niet met een nieuwe opleiding.’

Vanaf september zijn 13 mensen vanuit de VPR Pool met de verkorte opleiding gestart. ‘Ik ben over het algemeen tevreden over de opleiding, waarbij er zeker nog verbeterpunten zijn.’ Peter Bolland en Jacqueline de Jong van de VPR Pool maken zich hier hard voor en zijn voortdurend in gesprek met de pabo’s en hogescholen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. ‘Ik heb nog een weg te gaan, maar elke dag is voor mij een feestje,’ aldus Ilona Doesburg Smits.